1985 — ÎNTUNECARE
Producţie: Casa de filme Trei. Scenariul: Petre Sălcudeanu după romanul lui Cezar Petrescu. Imaginea : Călin Ghibu. Decoruri: Dragoş Georgescu. Costume: Carmen Puşcariu. Muzica: Cornel Ţăranu. Montaj: Cristina Ionescu. Sunet: Tiberiu Borcoman. Director de film: Alexandru Iclozan. Producător delegat: Marian Popescu.
Cu : Ion Caramitru (Radu Comşa), George Constantin (Alexandru Vardaru), Remus Mărgineanu (Mogrea), Tania Filip (Luminiţa Vardaru), Emilia Dobrin Besoiu (Maria Probotă), Vladimir Găitan (Virgil Probotă), Dan Condurache (Dan Scheianu), Florin Zamfirescu (Vânzătorul de ziare), Claudiu Stănescu (Mihai Vardaru), Ioana Pavelescu (Zoe Vesbianu), Doina Tamaş (Laura Vardaru), Mariana Baboi (Catrinel), Minodora Condur (Femeia fardată), Valentin Voicilă (Bocăneţ), Raluca Zamfirescu (Amalia), Diana Gheorghian (Elena Bilbor), Dan Antoci (Pleşa), Maria Teslaru (Anica), Nicolae Albani (Birzovenescu). Premiera 9 iunie 1986.
Intenţia regizorului de a ecraniza romanul lui Cezar Petrescu datează din 1978, proiectul fiind discutat la Casa de filme Unu.
Filmul intră în producţie la 30 martie 1984 cu un buget estimativ de 6 milioane lei (în final, costurile se vor ridica la cca. 8 milioane). Probleme legate de deviz şi de imposibilitatea terminării lui în cadrul aceluiaşi an duc la amânarea realizării lui efective până la începutul anului 1985. Filmarea propriuzisă are loc între 1 iulie şi 1 octombrie 1985. În ianuarie 1986, după vizionarea filmului, conducerea CCES cere modificări pentru „evidenţierea caracterului just pentru România a primului război mondial în vederea reîntregirii ţării“ şi pentru „evidenţierea mai complexă a fundalului social al epocii prin referiri şi la mişcarea socialistă“.
Opinia regizorului :
„Aveam două categorii de argumente — să le zic ideatice şi tehnice — care să mă convingă să refuz acest film. Și dacă aş fi avut perspectiva realizării unui alt film mai aproape de sufletul meu, probabil că n-aş fi făcut niciodată Întunecare. Dar acum mi-ar fi părut rău. Nu mă refer la ceea ce a rezultat, în nici un caz nu sunt eu în măsură să vorbesc despre asta, ci la experienţa artistică pe care am parcurs-o. (…) Din primele discuţii cu Petre Sălcudeanu a reieşit clar că filmul Întunecare trebuie să fie altceva decât romanul «Întunecare». Sau mai bine zis să fie «Întunecare», dar altfel“.