CÂNTECUL FANTOŞEI LUSITANE
– adaptare TV după Peter Weiss –
Prezentarea Fantoşei – song – generic de început
Atmosferă de teatru popular: animaţie, exuberanţă etc. Interpreţii confecţionează, împodobesc Marioneta – Fantoşa – care reprezintă puterea colonialistă. Pe aceste imagini apar titlurile genericului de început.
SONG:
„Ruşine, insultă, spaimă şi ură
formează-a Marionetei figură.
Zdrenţe, măciucă, fiare vechi şi paie
sunt armele ei de bătaie.
Viclenie, minciună, înşelăciune
iată ce masca ei nu ne spune.
Ură, ticăloşie, revoltă
este discursul pe care-l revoltă.
Gata să crape, i-e pântecul plin
de zgomot, de fum, de fiare şi de venin.
Priviţi această oală bătrână,
acest cap cu cucuie plin de venin.
Gura ei plină de dinţi, lupească
o dată urlă, o dată cască.
Şi culmea neruşinării pe capul sonor
poartă ţilindrul de profesor.
Drept haină pe umerii lui vom pune
un sac înegrit de cărbune.
De gât un carton strălucit
simbol al puterii sale.
Şi un crucifix la sfârşit
fără de care nu face două parale.
Cam şubredă e schelăria
şi cam stă ea pe dungă
dar seamănă foarte bine cu cei
care la noi se menţin încă.”
Prezentarea părţilor
Fantoşa – discurs – teza Fantoşei
Unul dintre interpreţi se ascunde în spatele Fantoşei şi începe să vorbească pentru ea , ceilalţi se adună în jur ca să asculte.
FANTOŞA:
„- Istoria întreagă ne arată
că omul nu este în stare
să dispună de sine însuşi.
(ca sfârşit de replică)
El are nevoie de-o autoritate
care să-l conducă în toate
nelăsându-l să cadă pradă
egoismului şi materialismului.
Ţinta mea
este să salvez omul!”
Scene film (sau actori)
Secvenţă din filme documentare care arată atrocităţile săvârşite de imperialişti în colonii.
I. „LUSITANIA SE ÎNTINDE ASTFEL PESTE MĂRI ŞI ŢĂRI”
Asupriţii – demascarea Fantoşei
INTERPREŢII:
„1: – Primul lui obiectiv e următoarul:
ignoranţă pentru întreg poporul.
2: – Pe cât posibil nimeni să nu ştie
nici să citească nici să scrie.
3: – Dacă li-s burţile goale
o să le treacă pofta să facă nazuri,
n-o să aibă putere să se răscoale.”
Brusc muzică de circ
Cupletul „Generalului”
Unul dintre interpreţi, purtând chipiu şi epoleţi de general, vine făcând tumbe şi diverse comicării, spune textul ca pe un cuplet.
CUPLETUL GENERALULUI:
„- O societate sănătoasă
nu pune accentul pe nici o clasă.
Din reciprocitatea lor să răsară
floarea intereselor sale.
Iată valorile noastre esenţiale:
Dumnezeu, Familie, Patrie.”
Film: Stan şi Bran
Insert scris:
II. „AŞA A ÎNCEPUT MISIUNEA CIVILIZATOARE”
Asupriţii – panouri cu fotografii
Asupriţii: strânşi în grup agită panouri cu fotografii (sau desene) care reprezintă diverse aspecte ale exploatării.
INTERPREŢII:
„1: – În felul acesta el guvernează cu un pumn
ce pare încă neînfricat.
2: – Oricine i se opune sau protestează
e aruncat în temniţă şi torturat.
3: – Poliţia secretă, cu sprijinul ei întreprind,
inventează suplicii îngrozitoare.
4: – Te împuşcă, te lichidează, te pune la zid
pentru a da impresia că e ţar.”
COMENTATOR:
„- Totuşi, ceea ce prinde să crească
e necesitatea revoltei zi de zi.
………………………………………………”
Se aude sunetul unei sirene de ambulanţă: pentru un moment pare o alarmă, dar imediat ne dăm seama că unul dintre interpreţi, aflat în preajma Fantoşei, a apăsat pe această sirenă pentru că Fantoşa vrea să vorbească.
10 FANTOŞA II
1. P.D. Sirena sunând
↓
P.P. Cap Fantoşă
2. P.A. Dinică şi Wolcz trăgând de sirenă, în spatele scenei. Apoi, Dinică se apleacă spre gura Fantoşei să vorbească.
3. P.P. Fantoşa – cadrul se deschide lent în timp ce Dinică vorbeşte.
↓
P.G. Dinică:
„- Barbaria ameninţă lumea.
Duşmanul e la porţile noastre.
El distilează otrava internaţionalismului.
(alarmat, vehement) El atentează la sfintele drepturi ale proprietăţii.”
(brusc blând, mieros) Wolcz:
„- Noi trebuie să veghem la
salvarea stilului nostru de viaţă.
Ne trebuie o permanentă mână
de lucru pentru muncile grosolane
pe care rangul nostru ni le interzice.
Fără de slugi nu există civilizaţie.”
4. P.I. În spatele Fantoşei, Dinică îl dă de-o parte pe Wolcz care
vorbise şi vâră mâinile în găuri.
5. P.M. Fantoşa dând din mâini
6. P.G. Orchestra atacând o melodie
7. P.M. Fantoşa dând din mâini
8. P.G. Orchestra
Cupletul musical: “Femeia de serviciu”
Orchestra atacă o melodie. Două interprete şi un interpret, care fumează dintr-un trabuc enorm, realizează momentul următor ca pe un cuplet muzical, senin şi dulceag, ca într-un film american.
INTERPREŢII:
„1: – Bineînţeles eu sunt un om al progresului
şi înţeleg ca fiecare să se realizeze din plin.
Juana, jurnalul!
2: – Bineînţeles eu sunt o femeie modernă şi
cunosc drepturile angajaţilor mei.
Juana, coafează-mă!
3: – La ora 5 sunt sculată.
Iată cum îmi petrec dimineaţa:
spăl, şterg praful, podeaua toată,
arunc gunoiul, fac patul.
Domnului îi perii costumele,
cos nasturii, spăl rufele,
iau de la băcănie legumele,
aranjez masa şi gătesc.
………………………………
2: – Juana o ştie foarte bine, a avut noroc
că şi-a găsit în casa noastră un loc.”
Fantoşa – concluzie “misiunea civilizatoare” – vorbeşte sau insert scris
FANTOŞA:
„- A conduce cu o mână părintească, ocrotitoare
pe cei ce sunt în pericol
iată misiunea noastră civilizatoare.
(cască)
Misiunea civilizatoare
decurge din principiul creştin
al iubirii faţă de semeni.
În generozitatea noastră fără margini
exotismul şi Occidentul vin
să-şi afle împăcarea.
(adoarme)”
III. Aşa a început povestea… (misiunea civilizatoare)
Povestea începe ca un vis al Fantoşei.
Diego Cao – corabia
Muzică, ton şi atmosferă de poveste. Interpreţii înjghebează, la vedere, din pânze, beţe etc. o corabie care pare că pluteşte. Moment realizat din pantomimă.
COMENTATOR:
„- Diego Cao apăru cu flota sa plutitoare
la-mbucătura brunului Congo, fluviul cel mare.
Găsi acolo oameni liberi şi vânători,
covoare cu aur şi ivoriu în tramă,
tot felul de animale domestice şi turme.
Prieteneşte primiţi şi schimbară
cadouri şi lângă Cabinda-nălţară
primul lor fort.
……………………………………
Lemnul de trandafir şi acaju îi aparţinea
şi metalele şi pietrele preţioase.
Zi de zi pe caravele el îmbarca,
tot mai multe spic, comori fructe, gustoase
şi tineri din ţară”
Interpreţii sunt înăbuşiţi
Treptat interpreţii, cu excepţia celui care îl reprezintă pe Diego Cao, sunt acoperiţi de o pânză mare, care a reprezentat corabia.Vocile lor se aud tot mai înăbuşite.
COMENTATOR:
„- Astfel, Diego Cao învăţă pe cei care-l
primiseră prieteneşte
ura
ura ce nu se mai sfârşeşte.”
Încercare de revoltă
Acoperiţi de pânză, din ce în ce mai revoltaţi, asupriţii se zbat să se elibereze.
INTERPREŢII:
„COR: – Scurmaţi pământul, scormoniţi-l, sfârtecaţi-l !
1: – Să ţipe oamenii în durerea lor cea mare!
COR: – Scurmaţi pământul, scormoniţi-l, sfârtecaţi-l!
2: – Să scoată omul gemete ca la născare!
COR: – Scurmaţi pământul, scormoniţi-l, spintecaţi-l!
3: – Să urle oamenii cu toţii-n cer,
s-azvârle fructul pântecului lor!”
Crainic – relatare istorică
COMENTATOR:
„ – Studiul istoriei ne arată
cum că revoltele nu încetară niciodată.
Ei aruncau că lănciile şi cu săgeţiile
dar armele de foc le secerau vieţile.
Foamea şi jalea îi făceau să cadă.
Cei mai viteji muriseră, zăceau grămadă.
Încet, încet tradiţiile cele mai bogate
prin persecuţii fură spulberate.
Familii risipite şi triburi ciopârţite,
nimeni pe ai săi nu-i mai cunoaşte acum.
Aşa căzură-ntunecimile grăbite
pe această ţară neagră ca un fum.”
Grupul de interpreţi acoperiţi cu pânză. Asupriţii care au început să se răscoale sunt oprimaţi.
Fantoşa
FANTOŞA:
„- Chiar dacă toţi sunt egali în faţa lui Dumnezeu
asta nu-nseamnă că noi recunoaştem în lume,
unor fiinţe sub-dezvoltate, drepturile
pe care ele nu sunt în stare să şi le asume.
Şi, de fapt, ele sunt încă departe
de calificarea socială pe care
suntem în drept să le-o cerem fiecăruia în
parte.”
Songul de la început – refrenul
IV: Cinci secole de misiune civilizatoare
Cinci secole de cumplită exploatare
Corul asupriţilor
CORUL ASUPRIŢILOR
„ 1: – Câţi sunteţi voi în ţara voastră?
COR: – Suntem cinci milioane în ţara noastră.
2: – Câţi civilizatori sunt în ţara voastră?
COR: – Sunt 100 000 civilizatori în ţara noastră.
3: – Asta face un civilizator la câte 50 de inşi din popor.”
Marşul coloniilor – cuplet
Realizat de doi interpreţi, care reprezintă grotesc colonialiştii exploatatori, defilează în cadenţă.
COLONIALIŞTII:
„- Noi fertilizăm pământuri africane.
Boala somnului, malaria au dispărut.
Toţi, ca prospectori de zăcăminte subterane,
tragem un profit nemaivăzut.
Noi începem cultivarea multor plante,
cultivăm cafea şi zahăr şi tutun.
Scoatem din pământ petrol şi spargem sare,
facem drumuri, căi ferate-n depărtări,
defrişăm savane mari şi jungle seculare.
Lungi corăbii îndreptăm în lume, peste mări.
Graţie capitalului pe acţiuni sunt toate
pentru fericirea lumilor civilizate.”
Pantomima muncii
Dialog asupriţi-exploatatori
Cei doi exploatatori pun la muncă alţi interpreţi. Moment realizat prin pantomimă. Totodată scenele alternează cu intervenţiile „Conclavul asupriţilor”, ceea ce dă impresia unui dialog contradictoriu.
COLONIALIST II: (lovind un interpret)
„ -Taie, taie nu sta pe tânjală,
arboru-n pădurea tropicală.
COR:
– O, pădurea noastră ni-e furată,
fie deci pădurea blestemată!
……………………………………
ASUPRIŢII:
– Dacă protestăm paznicul ne bate
cu măciuca pe spate.
– Priviţi-mi mâinile mele
au primit lovituri grele
COLONIALIŞTII:
– Loviţi-o pe negresa năucă,
daţi-i câteva cu măciuca.
ASUPRIŢII:
– Paznicul ne loveşte-n deosebi peste mâini
COLONIALIŞTII:
– Să se înveţe minte aceşti câini
atingeţi-i atingeţi-i peste mâini.
ASUPRIŢII:
– Măciuca e noduroasă ea frânge
carnea femeilor până la sânge.
COLONIALIŞTII:
– Să se înveţe minte aceşti câini
atingeţi-I, atingeţi-i peste mâini.”
ASUPRIŢII:
– Dacă protestăm paznicul ne bate
cu măciuca pe spate.
– Priviţi-mi mâinile mele
au primit lovituri grele
COLONIALIŞTII:
– Loviţi-o pe negresa năucă,
daţi-i câteva cu măciuca.
ASUPRIŢII:
– Paznicul ne loveşte-n deosebi peste mâini
COLONIALIŞTII:
– Să se înveţe minte aceşti câini
atingeţi-I, atingeţi-i peste mâini.
ASUPRIŢII:
– Măciuca e noduroasă ea frânge
carnea femeilor până la sânge.
COLONIALIŞTII:
– Să se înveţe minte aceşti câini
atingeţi-i atingeţi-i peste mâini.”
Fantoşa – discurs demagogic – cântă într-o trompetă ca să astupe strigătele exploataţilor. Apoi vorbeşte
23 FANTOŞA V – (V. I) T. R
1. P.D. a) – al gurii unei trompete care sună asurzitor
b) – aparatul panoramează lent de-a lungul trompetei, care este foarte lungă
c) – până descoperă (deschidere) că Fantoşa ţine trompeta în mâini şi cântă la ea (văzută din profil)
2. P.G. Fantoşa care cântă la trompeta enormă
3. G.P. Gura Fantoşei care suflă în trompetă
4. P.D. „Gura” trompetei din care iese o notă acută
5. P.P. Capul Fantoşei care râde şi suflă din nou din trompetă
6. P.D. „Gura” trompetei din care ies mai multe note acute
6A. P.P. Capul Fantoşei care râde şi suflă un sunet „A”
7. P.D. Trompeta din care iese un „A” scris
8. P.M. a) Fantoşa – văzută frontal – cu trompeta în mână, din care iese
textul scris:
„ A CON – DU – CE
CU O MÂNĂ PĂRINTEASCĂ,
OCROTITOARE PE CEI CE SUNT
ÎN PERICOL.”
b) Cadrul se strânge numai pe gura trompetei din care iese textul scris:
„IATĂ MISIUNEA NOASTRĂ
CIVILIZATOARE CARE DECURGE
DIN PRINCIPIUL CREŞTIN AL
IUBIRII FAŢĂ DE OAMENI.”
9. P.M. Fantoşa râde şi aplaudă – ia mâinile de pe trompetă
10-11 P.I. Dinică şi Wolcz râzând
12. P.I. Trompeta din care iese în continuare textul:
„ ARMONIA SE NAŞTE DINTR-O AFINITATE
ADÂNCĂ A SUFLETELOR TOATE.
PE EA SE ÎNTEMEIAZĂ CA PE
O STÂNCĂ ADEVĂRATA
SOLIDARITATE.”
13. P.D. Ochii Fantoşei care se miră – se învârt în dreapta şi
în stânga
14-15 P.P. Dinică şi Wolcz care se uită miraţi
16. P.G. a) Fantoşa râde şi dă din mâini – iese, aduce trompeta – vorbeşte
↓ în ea:
„ORICE OM E OPERA
DOMNULUI PLINĂ DE HAR…
cadrul se lărgeşte la –
P. Ans. b) Fantoşa continuă:
ÎNTRE NEGRU ŞI ALB
NU EXISTĂ HOTAR.”
Apoi vin oamenii care iau trompeta
Film Stan şi Bran
Fantoşa râde cu „lacrimi”. Se aude râsul ei scârbos pe imagini
Făţărnicia
Unul dintre interpreţi a fost costumat la reducere în „asimilado”
24 POPORUL RÂDE T. R
A
1. P.P. Panoramic pe P.P.- urile interpreţilor care râd
2. P.M. Păpuşi cu chipul lui Wolcz şi Dinică
3. P.G. Interpreţii râzând – apare scris:
„POPORUL RÂDE”
4. P.M. De la păpuşi, cadrul se deschide în P.G.
↓
P.G. văzându-i pe interpreţi cu spatele, privind la jocul păpuşilor
B
1. P.M. Păpuşile care îngheaţă
2. P.G. Interpreţii care îngheaţă
Variantă:
înregistrare separată cadrul 1=P.P., cadrul 2=G.P.
3. P.M. Păpuşile ies din cadru – una dreapta, alta stânga
↓ în locul lor intră Dinică şi Wolcz adevăraţi, îmbrăcaţi impecabil
P.A. Cadrul se lărgeşte – au o puşcă mitralieră în mână
I: „La noi între profesiuni nu este
vreun hotar.”
II: „Fiecare poate să ocupe postul
care-i convine.”
4. P.G. Interpreţi care tac
5. P.A. Dinică şi Wolcz:
I: „La noi oricare om are putinţa
să-şi aibe drepturile lui cetăţenşti.”
II: „Ajunge doar să-ţi dovedeşti
bunăvoinţa, să-nveţi şi să munceşti.”
III: „ Pe calea aceasta, prin asimilare,
te integrezi naturii civilizatoare.”
6. P.G. Interpreţii care se retrag cu spatele,
↓ tăcuţi – apare scris:
„A CONDUCE CU O MÂNĂ
PĂRINTEASCĂ, OCROTITOARE
PE CEI CE SUNT ÎN PERICOL.”
P.D. Rămâne numai scrisul:
„IATĂ MISIUNEA NOASTRĂ
CIVILIZATOARE.”
Mărturii – femeile luate în lagăre
25 MĂRTURII I T. R
1. P.D. a) Apare titlul scris – care dispare
↓ „MĂRTURII”
Accent muzical
P.M. b) o clipă cadrul rămâne gol
Ilustraţie
c) apoi intră în cadru o interpretă:
1.” Am lucrat 14 ore pe zi
pe o plantaţie de bumbac.”
iese din cadru – intră în cadru altă
interpretă
Brusc linişte
2. P.G. O interpretă, singură, într-un loc gol. Cadrul se strânge pe ea,
↓ foarte lent până în P.M. (sau P.P.)
P.M. Interpretă:
„-Am văzut o negresă candrie.
Îi muriseră doi copii. Însă ea
nici o lacrimă nu scotea.
A doua zi s-a apucat să muncească.
Exact ca de obicei.
Uitase de ei.”
Insert scris:
„6 luni pe an băştinaşii sunt rechiziţionaţi de un căpitan şi aduşi în lagăre de muncă”
ASUPRIT 1:
„- Soseşte un emisar străin,
îşi scoate listele,
noi ştim atunci
că are nevoie de oameni pentru diverse munci.”
ASUPRIT 2:
„- Şeful îşi scoate măciuca barosană.
(eventual de aici să se vadă bastonul)
În sat şeful de post e stăpân.
Şeful are nevoie de prime.
Noi o tulim spre savane,
ne ascundem cum putem.”
FEMEILE:
„Bărbatul acesta a fugit din lagărul de muncă ca să-şi caute femeia şi copii”
Bărbatul – poliţistul
Bărbatul este oprit de un poliţai
BĂRBAT:
– Îmi caut prin plantaţii
femeia şi copiii
dar nimeni nu i-a văzut.
POLIŢAI:
– Să-ţi văd carnetul de muncă.
BĂRBAT:
– Iată carnetul de muncă.
Comentarii
COMENTATOR:
– Orice om în stare a munci
primeşte un carnet în care sunt notate
diverse date administrative
şi locurile sale de muncă succesive.
Dacă nu-şi ţine acest carnet la zi
va fi pedepsit fiind internat
ca să muncească un an fără salar
în lagărul anume destinat
celor atinşi de spirit refractar.
Poliţaiul îl fugăreşte.
Omul-antilopă
Bărbatul din scena precedentă fuge – pe pantomima fugii sale omul cântă din ce în ce mai sfâşâietor.
COR:
– Omul-antilopă fugi mai iute
Vânătorul câinii şi-i asmute
Omul-antilopă te grăbeşte
Haita-n urma ta schelălăieşte
Tu om-iepure aleargă, aleargă
Vânătorul puşca şi-o încarcă
Hai lungeşte-ţi iepure piciorul
Ca să nu te-ajungă vânătorul
Tu om-şoarece de câmp aleargă, zboară
Altfel vânătoarl te doboară
Fugi de gloanţe tu şoarece de câmp
Bagă-te-n pământ, bagă-te-n pământ
Comentarii – “negustorul de sclavi”
COMENTARIU:
– Înainte stăpânul de sclavi era interesat
ca omul lui să rămână sănătos şi puternic
şi muncitor.
Avea grijă de el
ca de calul său, de boul de tracţiune.
Astăzi nu-şi mai cumpără băştinaşul
ci statul i-l pune la dispoziţie.
Când i se îmbolnăveşte sau moare
asta nu-l priveşte pentru că i se dă altul în loc.
Fantoşa – împotriva democraţiei
34 FANTOŞA VI F
1. P.G. Un ecran – căruia îi vedem şi ramele.
Pentru o clipă e alb, apoi
e proiectat capul Fantoşei
FANTOŞA – după un timp, aspru amenintător, voce prin megafon:
„Se spune ne-ncetat
că pentru rezolvarea problemelor de Stat
democraţia-ar fi calea cea mai cuminte.
Cu alte cuvinte
conducerea afacerilor ar rămâne
la îndemâna tuturor.
Dar noi avem curajul de-a susţine
că-n felu-acesta Domnilor
orice justiţie, orice progres sensibil
e imposibil.
Noi suntem împotriva oricărei
democraţii şi vom lupta cu cei
ce vor sindicalism, liberalism
democratism, socialism
şi orice fel de bolşevism.
În lumea-ameninţată azi de vandalism
noi încarnăm principiul consacrat
elitele în fruntea unui Stat.”
bis Continuare film “Stan şi Bran”
26 STAN ŞI BRAN II T. R
1. P. Ans. Pe ecranul de pe burta Fantoşei e proiectată o secvenţă cu
↓ STAN ŞI BRAN
P.G. Cadrul se strânge numai pe ecran
2. P.P. Fantoşa care râde – şi-i curg lacrimile de râs
Mixat fără Dinică
3. P.I. Dinică şi Wolcz care toarnă o găleată cu apă înăuntrul
Fantoşei
4. G.P. Ochii Fantoşei „râd” cu lacrimi până la
↓
P.P. Fantoşa care râde
5-6 G.P. Dinică şi Wolcz râzând
23 FANTOŞA V – (V. II) T. R
1. P.M. Fantoşa cântă la o trompetă care sună asurzitor
↓
P.G.
2. P.P. (sau G.P.) Gura Fantoşei care suflă în trompetă
3. P.A. „Gura” trompetei din care ies baloane cu note muzicale
4. P.P. Gura Fantoşei care râde şi scoate un sunet „A”
5. P.A. Gura trompetei din care ies baloane cu litere:
↓ „A CON-DU-CE”
P.G. Apoi iese Dinică care ţine un discurs. Cadrul se lărgeşte la
P.G. şi avem senzaţia că Fantoşa vorbeşte prin trompetă şi
Dinică.
Dinică, după ce termină, intră în trompetă şi apar oameni care
o duc afară.
6. P.G. Văzut de jos, apoi se ridică, Dinică apare din nou pe umărul
Fantoşei
Planuri de rezervă: – detalii ale mâinilor pe clape
– baloane cu note şi litere care zboară etc.
Povestea Anei
ANA:
„ – Mă numesc Ana sunt femeie-n casă
într-un apartament din Nova Lisboa.
Stau într-o suburbie mocirloasă.
Când crapă-n zare zorii purpurii
prepar terci de porumb pentru copii
Până în centru fac distanţă bună
însărcinată în a şasea lună.
12 ore-n şir azi am lucrat
aş vrea s-ajung acasă cât mai iute.”
31 – 18bis – 1. DECUPAJ T.R.
1. P.M. Ana vorbind spre cameră.
„- Copilul mi-e bolnav, are pojar,
trebuie să merg cu el la dispensar.”
Ana se întoarce şi iese din cadru
2. P.M. Trawelling – Ana, văzută din profil, fuge.
Se aud cizme pe caldarâm, se apropie
O mână cu un baston de poliţist intră în cadru, în spatele ei, o
ajunge, o apucă de umăr – Ana se zabate, scapă pentru o clipă
VOCE:
„- Pun mâna pe ea;
a naibii, nu vrea.”
3. P.D. Bastonul care o loveşte în cap
VOCE:
„- Îi trag una scurtă.”
4. P.M. Panoramare în jos, obiectivul o urmăreşte pe Ana care se
„scurge”, lovită, îngenunchiind lângă o cizmă reală, care după
o clipă o loveşte în burtă.
VOCE:
„- Îi dau una în burtă.”
Ana se rostogoleşte, ieşind din cadru.
5. P.D. Cizma lovind-o pe Ana care se rostogoleşte
VOCE:
„- Îi dau una în burtă.”
6. P.D. Cizma (din spate) lovind-o pe Ana
↓
VOCE:
„- Îi dau una în burtă.”
P.A. Ana se prăbuşeşte
↓
P.M. ANA:
– Eu zac bătută pe paie
într-o odaie.
COR:
– Ce fel de odaie Ana?
ANA:
– Ferestrele sunt cu bare
uşa are două zăvoare.
COR:
– Mai ai tu fularul Ana?
ANA:
– Nu mai am fularul.
COR:
– Mai ai tu pantofii Ana?
ANA:
– Nu mai am pantofii.
COR:
– Mai ai tu rochie Ana?
ANA:
– Nu mai am rochie.
COR:
– Mai porţi tu copilul Ana?
ANA:
– Nu mai port copilul.
COR:
– Putem să-ţi dăm noi ajutor Ana?
ANA:
– Spuneţi-i bărbatului meu
unde mă aflu acum.
18bis – 2
7. P.I. Bărbatul intră în cadru – îşi scoate pălăria, apoi vorbeşte:
Atenţie! Eventual filmat de jos ca omul să pară mai mare!!!
BĂRBATUL:
„- Eu sunt bărbatul. Ana n-a venit.
Femeia mea nu s-a întors acasă.
Mă mir că până astăzi n-a lipsit,
chiar dacă noaptea e întunecoasă.”
VOCE (off):
„- N-o ştiu pe Ana ta.”
8. P.D. Bastonul de poliţist care se mişcă ameninţător.
VOCE:
„- Hai, du-te acasă.”
Obiectivul panoramează în jos, prinzând tot în P.D. cizmele.
(cizmele se fac mici)
9. P.I. Bărbatul care ar mai vrea să spună ceva.
10. P.D. Cizmele care pornesc ameninţător
11. P.I. Bărbatul se întoarce şi fuge, ieşind din cadru
Reluat “Omul – antilopă” – pe text mişcarea
1:
– Omul-antilopă fugi mai iute
vânătorii câinii ş-i asmute
Omul-antilopă te grăbeşte
haita-n urma ta schelălăieşte
Tu om-iepure aleargă, aleargă
Vânătorul puşca şi-o încarcă
Hai lungeşte-ţi iepure piciorul
Ca să nu te-ajungă vânătorul
Tu om-şoarece de câmp aleargă, zboară
Altfel vânătoarii te doboară
33– OMULE ANTILOPĂ – 19 bis – T.R.
decupaj – (v.1) 5 camere
Eventual filmat
1. P.G. Privit de sus, plonjat (macara), porţiune a platoului gol. OMUL
ţâşneşte de sub cameră şi fuge spre fund
2. P.G. Din alt unghi, omul vine spre cameră. Între el şi cameră
↓ cade plasa. OMUL fuge în altă direcţie
P.P.
3. P.G. Se repetă mişcarea din cadrul 2
↓
P.P.
4. P.G. Trawelling: obiectivul îl urmăreşte pe OMUL fugind, lateral, din
profil. Cade o plasă în faţa lui, OMUL îşi schimbă direcţia,
obiectivul îl urmăreşte din spate. Cade în faţa lui o altă plasă. OMUL schimbă direcţia spre obiectiv, care se retrage odată cu el, cade altă plasă. OMUL fuge ieşind din cadru
5. P.D. Mână care mişcă maneta unei camere. Încă nu ne dăm seama
ce este
6. P.P. OMUL fugind (dreapta-stânga)
↓
P.G.
7. P.I. O cameră venind din spate (stânga-dreapta) spre direcţia
în care simţim că vine OMUL
8. P.D. Mână care învârte manivela macaralei
8a. P.A. Braţul macaralei care se ridică cu camera pe ea
9. P.G. Obiectivul urmăreşte prin panoramare OMUL care fuge
(stânga-dreapta), până intră în cadru altă cameră. OMUL
schimbă direcţia, camera din cadru vine după el.
O altă cameră, din altă direcţie, îi taie drumul
10. P.I. O cameră vine din altă direcţie, în faţă.
E camera fără om la vizor.
11. P.G. Văzut de sus (macara sau pasarelă) OMUL între cele
patru camere
12. P.P. Operator, cu căşti, privind în vizor
13. P.D. Turela unei camere care se ridică
14. P.P. OMUL frontal, privind într-o altă cameră
15. P.P. (tăiat pe mişcare) OMUL privind în altă cameră
16. P.P. Privit, întâi, din spate OMUL se întoarce frontal spre cameră.
E obosit, resemnat. O plasă îi cade în cap. Iese din cadru,
lăsându-se în jos, lent. O clipă rămâne în cadru camera
din partea opusă
17. P.D. Alte camere care se surprind
18.P.D. unele pe altele
19. P.D. – cadru mai lung
Eventual zgomot scurt – rafală de mitralieră, sau ceva asemănător
Apoi linişte
Cântecul: „- Fugi de gloanţe tu, şoarece de câmp
Bagă-te-n pământ, bagă-te-n pământ.”
20. P.M. Una dintre femei, cu părul despletit, disperată, parcă
cântă pe mormântul OMULUI
Planuri de rezervă:
– P.G. OMUL fugind
– P.D. plasa căzând
– P.D. mişcări ale cablurior şi manivelelor camerei – capac care se ia de pe obiectiv
– P.D. mişcări ale camerelor
Atenţie!
– P.D. ale mijloacelor de făcut zgomote
– P.P. şi P.G. ale interpreţilor
– reacţii
– guri deschise care nu ţipă
– cântând etc.
Cântecul:
1. intercalat pe porţiuni
2. sau la cap şi coadă
Interpreţii de la cântec – vedem – fac şi zgomotele
Eventual – abia acum vedem – ei cântă în spatele unei plase (şi ei sunt prinşi); se agaţă de plasă etc.
Banda sonoră:
– sirenă
– zgomotul surd al plasei
– lătrături, schelălăieli
– rafală de mitralieră
– învârteli de roţi, şenile, motoare etc.
– scârţâiturile şi zgomotele manetelor
– gâfâielile OMULUI care fuge
Planuri: Mixaj a două camere, se prind succesiv una pe alta în mişcare (sau transfocare), de venire una spre alta
G.P. cu ochii OMULUI
SONG – referen
V. “Încet, încet, poporul s-a trezit”
Asupriţii – cor
35 ÎNCET, ÎNCET, POPORUL S-A TREZIT
1. P.D. Insert scris:
„ÎNCET, ÎNCET, POPORUL
S-A TREZIT.”
Ritm de tam-tam
2. P.P. Camera panoramează lent de pe capul Fantoşei,
↓ până ajunge în spatele ei. Interpreţii vin din afară –
P. Ans de sub cameră – bărbaţii în faţă, femeile în spate
1. „- Noi cei din provincia Cabinda
solicităm respectuos
autorităţilor locale
permisiunea de-a ne admite
treburile noastre personale”
3. P.I. (camera de jos) – panoramic pe spatele Fantoşei,până-i prindem pe Dinică şi Wolcz cu mitraliera în mână.
(obiectiv care deformează)
Eventual, ultima parte a replicii se spune pe acest panoramic
– la montaj
DINICĂ:
– „Şi ce-aţi dori bunăoară
Pe lângă ceea ce este în fiinţă?”
4. P.M. (P.P.) Camera panoramează de la un interpret la celălalt pe măsură ce aceştia îşi spun replica
Tam-tam
2. „- Am vrea să ne trimitem
copiii la şcoala primară.”
3. „- Am vrea să ne facem o
şcoală a noastră.”
4. „- Am adunat banii de trebuinţă.”
5. „Şcoala publică-i prea
departe de sat.”
Brusc oprită muzica
5. P.M. Dinică cadrul se strânge în mitralieră
↓
P.D. Dinică:
„- Ei bine, toţi cei de părerea
noastră n-au decât să
semneze o cerere în care
să spună ce-i doare.”
6. P.M. Comentatorul mirat, pe jumătate de ecran cu mitraliera
Zgomote reale – strigăte – comenzi – ţipete etc.
Comentatorul:
„- Noaptea trupele încercuiră satul
şeful de post cu soldaţii
îl străbătură de-a lungul şi de-a
latul luând cu ei pe toţi bărbaţii;
cei smulşi din somn rând pe rând
fură aliniaţi într-un rând
se făcu apelul apoi o sută de
persoane fură-ncărcate în camioane.”
7. P.D. Mitraliera trage
Rafală mitralieră
8. P.G. Cei doi colonialişti patrulând
pe umerii Fantoşii, în faţă
Ecran
I. „ – Ordinea domneşte în Angola .
II. Angola e o ţară cuminte
totul e-n ordine ca mai înainte.”
ev. separat
Cântec – asupriţi
35 Bis ANDA – SONG – versiunea I
1. P.G. Anda, supra-impresionată pe capul Fantoşei
– cântă jalnic, neputincios. Fantoşa mişcă ochii
ANDA:
„- Ruşine, insultă, spaimă şi ură
formează a Marionetei figură
viclenie, minciună, …
iată ce masca ei nu spune.”
versiunea II
1. P.G. Anda, văzută mică în faţa Fantoşei – intră în cadru, venind
de afară, fugind
versiunea III
1. P.I. Anda alături de capul Fantoşei
Investiţiile sunt rentabile – reclame
Muzică stridentă. Un grup de fete frumoase face reclamă firmelor occidentale.
36 RECLAMELE COMENTARIU
1. P.D. Instrumente muzicale
↓
P.I. Orchestra atacând o melodie
2. P.G. Un reflector înscrie un cerc luminos, în care intră Comentatorul
COMENTATORUL:
„ – În Angola investiţiile sunt rentabile
mâna de lucru e ieftină ca un bostan
capitalul după socotelile contabile
produce dobânda de 30 la sută.”
3-4 P.D. Orchestra –
– instrumente
– P.P.
– se termină cu suflători
Alternativ, corul asupriţilor începe să se agite, să se frământe. Scena câştigă treptat în intensitate.
ASUPRIŢII:
COR:
„- 24 000 de oameni în mine.
24 000 de ocnaşi în mine.
24 000 de bărbaţi extrag diamante mari
în minele din Lunda şi Luanda
pentru un salariu anual de 200 dolari.
Petrol.”
4:
„- Pentru Lobito Fuel Oil Company.
Pentru Petrofina.
Pentru Royal Dutch Shell.”
………………………………………..
6:
„- Pentru Compahnia Mineira de Lobito.
Pentru firma Krupp.
Pentru Bethlehem Steel.”
5:
„- Fier.
Trei milioane de tone pe an.”
……………………………….
COR:
„- Fier, asfalt, cupru, mangan.
50 000 bărbaţi în mine,
50 000 ocnaşi în mine,
50 000 bărbaţi lucrează pentru ei.”
……………………..
8:
„- Pentru Companhia Agricolă din Angola.
Pentru Compahnia Agricolă din Cazengo.”
7:
„- Cafea.”
8:
„- 200 tone pe an.”
Un agitator iese în faţa corului.
1:
„- Ţărani, deţinuţi, muncitori robi în mine
aurul nostru
puterea colonială îl ia astăzi cu sine.
Roadele ţării voastre
puterea colonială le-nghite.
Bogăţia lor e ridicată
pe munca voastră-ncordată
furată, prădată, înfometată.
Din fierul vostru să ştiţi
se toarnă armele cu care
sunteţi omorâţi.”
COR: (cântând)
„- La ora asta în păduri şi sate,
în toate regiunile oprimate
pornim la luptă pentru libertate.
La ora asta în păduri şi pe câmpii,
în sate, în cocioabe, în ateliere şi suburbii,
în porturi, în uzine peste tot,
ne răsculăm ca unul cot la cot.”
Se aude sunetul sirenei
FANTOŞA:
„- Domnilor ofiţeri,
luaţi aminte!
Vă încredinţez o misiune în care
cuvântul îndurare
trebuie să vă iasă din minte.
O luptă necruţătoare.
Duşmanii noştri nu sunt oameni, ci fiare.”
Răscoala – reprimarea
Umbra Fantoşei a fost proiectată pe un panou mare de hârtie. Asupriţii distrug panoul.
ASUPRIŢII:
„- Hăituiţi-l în oraşe ne-ncetat,
hăituiţi-l până la cel din urmă sat,
hăituiţi-l în câmpiile vaste,
hăituiţi-l pe coaste.
Alungaţi-l din ţară,
daţi-l afară!
Azvârliţi-l în mare!”
Umbra Fantoşei apare din nou, proiectată pe un alt panou de hârtie (aflat în spatele celui distrus înainte).
ASUPRIŢII:
„- 200 soldaţi îi aşteaptă.
Se trage fără preaviz,
răniţii şi morţii umplu străzile.”
……………………………
ASUPRIŢII:
„- Alungaţi-l din ţară,
daţi-l afară,
azvârliţi-l în mare!”
Pe panoul de hârtie, mixat, sunt proiectate imagini din filme documentare cu armate de colonialişti.
FANTOŞA:
„- Exterminaţi-i!
Decapitează-i de zor,
umpleţi cu paie tigvele lor!”
Răsculaţii distrug panoul, dând impresia că se luptă cu aceste imagini.
COMENTATOR:
„- Graţie podului aerian lansat
25 000 oameni au aterizat
aducând ajutoare.”
CORUL:
„- Focul căzut din cer
devora pădurile neumblate.
Focul căzut din cer
ne devora cocioabele, satele.
Focul căzut din cer
devora odraselele noastre.”
În faţa răsculaţilor un alt panou, pe care sunt proiectate în continuare secvenţe din războaiele purtate în colonii: Biafra, Angola, Mozambic…
Asupriţii distrug şi acest panou. În faţa lor însă… un alt panou pe care sunt proiectate alte imagini din ce în ce mai dure ale oprimării răscoalei. Treptat rămânem numai pe imaginile de film care demască atrocităţile întreprinse de colonialişti pentru a reprima mişcarea de independenţă.
Încă un timp urmează imaginile din film, apoi linişte.
Insert scris – citat Marxist despre revoluţii
VI. Erau credincioşi înţelegerii pe care au semnat-o
Interpreţii au privit ei înşişi imaginile filmate – mărturii de netăgăduit a asupririi popoarelor colonialiste. Rămân câteva clipe tăcuţi, apoi unul dintre ei începe să cânte.
Song
1: (cântat)
„- Occidentalilor afacerea nu le-a plăcut
căci Lusitania era pentru ei un scut,
iar ei ştiu că e nevoie de credite respectabile
pentru ca războaiele să devină rentabile.”
COR:
„- Erau credincioşii înţelegerii pe care au
semnat-o.
Parteneri cu toţii în N.A.T.O.”
……………………
3: (cântat)
„- Au trimis milioane de mărci, lire, dolari,
armament şi instructori militari.
Lusitania n-avea decât să ceară
avioane camioane şi flotă militară.”
COR:
„- Erau credincioşii înţelegerii pe care au
semnat-o.
Parteneri cu toţii în N.A.T.O.”
Fantoşa – cuvântare
FANTOŞA:
„- Acum avem în Angola
55 000 de oameni înarmaţi.
În Mozambic, 40 000 de soldaţi.
Ne-am menţinut cu înverşunare
şi ne vom menţine-n continuare.
Acum cu 50 000 de soldaţi
suntem asiguraţi.
Avem situaţia-n mână.
Populaţia răsculată orbită de propagandă
a fost risipită bandă de bandă.
În afara unor grupuri fugite-n pădure, izolate,
operaţiile practic sunt terminate.
Noi vom continua opera noastră cea mare
de civilizare.
Plini de speranţă
vom continua să eliberăm
aceste populaţii de ignoranţă
şi de blestem.
Imagine filmată – avion care aterizează
Imagine filmată: un avion de pasageri aterizează pe un aeroport. În momentul în care uşa avionului se deschide, imaginea e supra-impresionată şi unul dintre interpreţi cu mască, părând o paiaţă, ne dă senzaţia că descinde din acest avion
COMENTATOR:
„- Un ministru de justiţie străin vizitează
coloniile lusitane de peste mare.”
Ministrul de justiţie
Paiaţa se plimbă prin dărâmăturile decorului din scena precedentă, „umflând”, cântând şi dansând textul.
PAIAŢA:
„- Vorbesc despre ce am văzut
cu proprii mei ochi pe unde-am trecut.
În provinciile africane ale Portugaliei,
pot să zic,
am văzut numai progres.
Angola, Mozambic,
mai ales,
mi s-a părut nişte insule ale păcii.
FANTOŞA: (repetă într-una slăbit şi senelizat)
„- Acum avem în Angola
55 000 de oameni înarmaţi,
în Mozambic 40 000 de soldaţi,
în Guineea 20 000 de soldaţi.
Ne-am menţinut cu înverşunare
şi ne vom menţine-n continuare.”
Bancherul
Un alt interpret, purtând mască de vulpe, coboară parcă din aer ca o pasăre de pradă. Se alătură paiaţei şi continuă dansul împreună.
COMENTATOR:
„- Vom vedea acum cum un director de bancă
îşi girează afacerile-n interesul celor de sus.
Aşa a procedat întotdeauna şi asta
i-a adus mereu dividente în plus.”
Interpretul care stătea în spatele Fantoşei, purtând mască de vultur, sare lângă ceilalţi doi.
Fantoşa scoate nişte mâini lungi pe care le întinde celor doi
FANTOŞA:
„- Pentru a pecetlui coaliţia
între statele noastre
noi punem la dispoziţia
firmelor voastre
în regiunea Beja 800 hectare
pentru aerodromurile militare;
terenuri de antrenament, depozite, spitale, cazarme
pentru toţi oamenii pe care-i aveţi sub arme.
…………………….
Acum avem în Agola
50 000 de oameni înarmaţi,
în Mozambic 40 000 de soldaţi,
în Guineea 20 000 de soldaţi.
Ne-am menţinut cu înverşunare
şi ne vom menţine în continuare.”
Cele două măşti, ţinând fiecare câte o mână a Fantoşei, îşi continuă dansul tot mai frenetic, părând că au atras şi Fantoşa în acest dans.
Song
VII. Tulburările au început iar
Citate din ziare cu mişcarea de independenţă
Asupriţii
ASUPRIŢII:
1:
„- Ia priviţi acest cadavru,
ia priviţi acest bătrân
crede că de-acum-nainte
ne va fi încă stăpân.”
2:
„ – Ia priviţi-i faţa sură,
mutra lui de stârpitură
crede c-o să poată face
şi de-acum ce-i va place.”
3:
„- Ia priviţi ce obosit e,
ia priviţi-l ce paiaţă!
A rămas din el doar umbra
celui ce a fost în viaţă.”
4:
„- Ia priviţi-l cum scrâşneşte!
Daţi-i ce i se cuvine!
L-am sluji prea multă vreme
de 5 veacuri şi mai bine.”
5:
„- Sfârtecaţi acest cadavru,
aruncaţi-l la gunoi
să nu-nvie niciodată
niciodată printre noi!”
Se aruncă cu toţii asupra Fantoşei şi o dărâmă
1:
„ – Chiar dacă vi se va spune astăzi c-a murit
fantoma ce ne-a fost stăpână-n ţară,
umbra şi fii ei de-aici nu s-au clintit.
Ce s-a-ntâmplat mai departe se-ntâmple iară.”
3:
„- Blestemate fie neputinţa, noaptea seculară
ce-au stăpânit atât amar de timp a noastră ţară.
2:
„- Mai sunt acolo generali speculanţi şi magnaţi
cu batalioanele de şoc cu cercurile lor şi cu
soldaţi.
Toţi aliaţii lumii occidentale acum dau zor
să apere răscumpărarea capitalurilor lor.”
4:
„- Dar nu vă abateţi de la drumurile largi de piatră
spre găurile vizuini ce ne sunt în vatră.
Să nu vă depărtaţi de marile şosele
căci în mizerie şi murdărie sună glasul
revoltei şi furiei cărora azi le bate ceasul.”
COR: (toţi actorii)
„- Alţii vor veni în curând,
o să-i vedeţi înaintând.
Mereu mai mulţi în oraşe,
în munţi, în păduri uriaşe,
pe nevăzute cărări
adună arme pregătind bazele
apropiatei
eliberări.”
Cântecul e reluat de câteva ori pe genericul de sfârşit
N.B.
Replicile citate între ghilimele reprezintă ideile principale ale momentelor consemnate ca atare de către regizor.
„Dinică”, „Woltz” – nume menţionate în decupaj sunt cele reale ale interpreţilor principali ai piesei