PREMIZELE ÎNSCENĂRII – IDEI
- Să reiasă improvizaţia – adică, totul să pară izvorât din aceeaşi euforie, să
nu se simtă că textul a fost memorizat.
(Lucrul esenţial ar fi ca între improvizaţie şi memorizare să nu se schimbe tonul, să pară rostit în aceeaşi euforie).
- Scoase în relief naivitatea mijlocelor de realizare, a consecvenţei lor (travestiuri, rezolvări etc.)
- Eventual o întrecere de acrobaţie între Arlechino şi Brighella (care poate trişează) – poate în locul jocului de cărţi.
- Poate Pedrolino cântă la mai multe instrumente.
- La un moment dat, după un moment comic, un interpret (eventual Căpitanul) iese în culise şi publicul îl ovaţionează; el reintră şi mai face un fel de bis.
- Fiecare scenă să aducă o noutate: fie prin realizarea ei “scenică”, fie prin montaj şi jocul imaginii (poante).
- Compoziţii caraghioase, naïve (toţi cu faţa la public) mai ales când sunt mai multe personaje în scenă.
- Ritm nebun.
- “Numere” de viruozitate ale actorilor.
- Relaţia cu publicul: eventual în public să se petreacă anumite lucruri care să-i inspire pe cei din scenă; interpelări şi discuţii contradictorii cu publicul; poate poanta cu schimbarea decorului – câţiva puşi în spate să bată şi lumea se uită la ei.
De văzut:
Dacă nu sunt prea multe cele 2 bătăi – Pantalone – Doctor şi cea de la final?! Poate ajunge una singură Pantalone – Doctor, pe insultă sau pe ruptul hainelor.
PLANURI
- Un joc filmat din spate, în care se văd numai capetele, în mişcare, sugerând un anumi lucru.
- eventual, la un moment dat, unul se întoarce cu faţa;
- se mişcă, schimbându-şi locul între ele (poate la bătaia finală)
- În general prin compoziţia cadrelor, prin mişcarea din ele şi diversele găselniţe, precum şi prin montaj să fie redată atmosfera commediei dell’arte.
- De văzut dacă să primeze o filmare frontală pentru a scoate în evidenţă caracterul înscenării (ca o piesă televizată în direct), realizată prin mijloace simple?
- Planul general din fund – trebuie să redea întreaga panoramă şi scena cu ce se întâmplă pe ea.
- Planuri de sus (macara) pentru a se vedea desenul mişcării (poate la scena de după bătaia doctorului cu Pantalone.
- Planuri din spatele interpreţilor – contraplanuri, în care să se vadă şi publicul (camera adusă din culise).
- Planuri cu capete din public amorsă.
COSTUME
- Amănunte travesti;
- Hainele lui Pantalone şi ale Doctorului se rup;
- Ce se vede după ele (desuuri caraghioase); poate rămân numai cu pălăriile în cap ( sau alte amănunte);
- Clopoţei sau ceva care să sune la cizmele Căpitanului – atunci când merge are un zăngănit al lui;
DECOR
- Cornişa pe care merge Moţu;
- Obiecte piaţă;
- Titirezul
- Peretele cu geam (casa Doctorului) – să se poată lăsa în jos, apoi se ridică sau un mijloc de a se sparge ca să iasă Căpitaul prin el; atenţie – şi ceea ce se vede prin spatele lui;
- Lojele în care stau “mărimile” oraşului;
- Loc sau ladă în care sunt ţinute obiectele de recuzită, să fie ceva mai special;
- Cutia din spatele scenei – are şi trepte;
- Zgomotul podiumului – special;
Perdeaua din spatele scenei – despicată, pentru intrări.
INVENTARUL DE JOC ȘI INDICAȚII
Scena 1
TOATĂ LUMEA
Obiecte:
-toată recuzita (culisă)
– scenariul afişat
Planuri de legătură:
– detalii obiecte
– detalii mişcări
– P.P. personaje
– atitudini
Primul generic
Scena 2
TOATE PERSONAJELE
Obiecte:
- toba mare (din care iese Arlechino)
- mandolină (sau chitară)
- spadă mare (Spavento)
- spadă mică (Lelio)
- pumnal (Brighella)
Planuri cu publicul (care se adună)
Planuri ansamblu
Muzică – dans
Planuri de legătură: detalii dans
P.P. dans
Public
Scena 3
DOCTORUL
Obiecte:
- învârtelniţa
Planuri public
Planuri ansamblu
Scena 4
PANTALONE
Planuri public
Culise (ieşirea lui Pantalone)
Scena 5
PANTALONE, DOCTORUL, PEDROLINO (culise)
Obiecte:
- pungi cu bani
- mandolină (sau chitară)
Scena 6
PANTALONE, DOCTORUL, FIAMMETTA, COLOMBINA
Obiecte:
- carte mare
- pungi cu bani
Scena 7
PANTALONE, DOCTORUL
Obiecte:
- pungi cu bani
Planuri public (amorsă)
Scena 8
PANTALONE, ARLECHINO (culise)
Obiecte:
- pungă bani
- diverse (culise)
Culise
Scena 9
PANTALONE, ARLECHINO
Obiecte:
- pungă cu bani
Scena 10
ARLECHINO
Obiecte:
- punga cu bani
Scena 11
ARLECHINO, COLOMBINA – Brighella etc. (culise)
Obiecte:
punga cu bani
Culise
Planuri public
Scena 12
SPAVENTO, PEDROLINO, ARLECHINO (cal) – ceilalţi culise
Obiecte:
- spadă mare
- cuvertură cal
- pungă bani
- mandolină (chitară)
Planuri public
Culise
Cântec (Spavento)
Plan ansamblu (cal)
Scena 13
SPAVENTO, PEDROLINO, BRIGHELLA – ceilalţi culise
Obiecte:
- spadă mare
- mandolină
- oungă bani
- pumnal (Brighella)
Culise
Cântec (Brighella)
Scena 14
SPAVENTO, PEDROLINO, BRIGHELLA, PEDROLINO
Obiecte:
- aceleaşi scena 13
Culise
Planuri public
Plan ansamblu (plecarea lui Spavento)
Scena 15
PEDROLINO, FIAMMETTA
Obiecte:
- mandolină
Culise (Pedrolino I)
Scena 16
BRIGHELLA, PEDROLINO
Obiecte:
- 2 pungi bani
- mandolină
- pahar cu patru zaruri
- pumnal Brighella
Planuri public (amorsă)
Scena 17
BRIGHELLA, ARLECHINO
Obiecte:
- două pungi bani
- pahar şi 4 zaruri
- pumnal (Brighella)
- 2 inele
- 2 brăţări
- colier (mărgele)
- mătase cu broderii
- plicul lui Arlechino – ceva de mâncare
Planuri public
Scena 18
LELIO, ARLECHINO
Obiecte:
- spadă (Lelio)
- plicul lui Arlechino
Scena 18 bis
LELIO, FIAMMETTA
Obiecte:
- spada lui Lelio
Cântec
Planuri public
Plan ansamblu
Culise
Scena 19
PANTALONE, ARLECHINO, LELIO
Obiecte:
- spadă Lelio
- plici Arlechino
- pungă bani
Planuri public
Scena 20
PANTALONE, ARLECHINO, LELIO, BRIGHELLA
Obiecte:
- costum vraci
- chei (Pantalone)
- plici Arlechino
- pungă bani
- oală făină
- bucată brânză
Scena 21
PANTALONE, LELIO
Obiecte:
- spadă Lelio
- blană berbec
Scena 22
PANTALONE, LELIO, ARLECHINO
Obiecte:
- spadă Lelio
- plici Arlechino
- blană berbec
- costum travesty Lelio (Colombina)
Planuri public
Scena 23
PANTALONE, PEDROLINO, LELIO
Obiecte:
- blană berbec
- flori
Planuri public (amorsă)
Scena 23 bis
(Intermezzo II)
PADROLINO, COLOMBINA, ARLECHINO
Obiecte:
- flori
- 2 cuţite
- 5-6 farfurii tablă
- 3 mingi
Planuri public
Cântec (Pedrolino II)
Scena 24
BRIGHELLA, SPAVENTO
Obiecte:
- costum travesti Spavento
- spadă mare
- pungi cu bani
Scena 25
BRIGHELLA, SPAVENTO, DOCTORUL
Obiecte:
- cele de la scena 24
Scena 26
DOCTORUL, CĂPITANUL, BRIGHELLA, COLOMBINA
Obiecte:
- costum travest Căpitan
- spada mare
Planuri public
Culise
Scena 27
DOCTORUL, PANTALONE
Obiecte:
- blană de berbec
- costume care se rup
- lighean spart
- căldare (în picior)
- coş fără fund
- furculiţă (înfiptă în fund)
- cuţit
Planuri public
Culise
Scena 28
DOCTOR, PANTALONE, BRIGHELLA, COLOMBINA, ARLECHINO
Obiecte:
- cele de la scena 27, plus
- pliciul lui Arlechino
- un bici
- pompă cu apă
Culise
Scena 29
DOCTOR, PANTALONE, COLOMBINA, BRIGHELLA, ARLECHINO, SPAVENTO, PEDROLINO
Obiecte:
- cele de la scenele 27 şi 28, plus
- costum travesti Spavento
- fereastră cu oblong în cap
- scările
- mandolină
- găleată cu apă
- ac (mare cu aţă)
- spada lui Spavento
Planuri public
Scena 30
TOATE PERSONAJELE
Obiecte:
- cele din scenele 17, 28, 29, plus
- costum travesti Lelio
Planuri public
Dans
Plan ansamblu
Scena 31
PEDROLINO – Publicul
Obiecte.
- floare
- mandolină
Cântec (Pedrolino + public)
Plan ansamblu